Följ Miljonlotteriet

Lotter som gör skillnad och förändrar liv

Pressmeddelande   •  Jan 03, 2017 11:30 CET

Miljonlotteriet lyfter människorna bakom ändamålet

Miljonlotteriet byter koncept. Genom dokumentära reklamfilmer lyfts ändamålen bakom lottköpen. Under parollen ”Vinn din dröm. Och förverkliga någon annans.” uppmärksammas att varje lott har minst två vinnare – lottvinnaren och de människor som stöds av IOGT-NTO-rörelsens arbete.

De senaste åren har Miljonlotteriet fokuserat sin kommunikation på genuina vinnare av lotter och bingo, senast i reklamkampanjen om Rita och Maud som vann sex miljoner kronor.

Nu har Miljonlotteriet tillsammans med reklambyrån Change tagit fram ett nytt koncept där fokus ligger på ändamålen och personerna bakom lottköpen. Med budskapet ”Vinn din dröm. Och förverkliga någon annans” vill Miljonlotteriet uppmärksamma att överskott går till IOGT-NTO-rörelsens arbete för att minska användandet av alkohol och andra droger.

Under året kommer Miljonlotteriet lyfta olika verksamheter och personer inom IOGT-NTO-rörelsen. Detta genom dokumentära reklamfilmer som fokuserar på verkliga livsöden. Produktionsbolaget bakom filmerna är Nixiko.

- Vi är stolta över det arbete vårt överskott möjliggör. Det vill vi kommunicera genom mer värdeskapande kommunikation som lyfter alla våra vinnare – både lottvinnaren och de personer som stärks av IOGT-NTO-rörelsens arbete, säger Åsa Fredriksson, marknads- och kommunikationschef Miljonlotteriet.

Först ut är Benthe som tidigt i livet hamnade i missbruk av alkohol och andra droger. Genom möjligheten att arbeta på det sociala företaget Vännplatsen Second Hand fick hennes liv en nystart.

Sociala företag är en av flera verksamheter inom IOGT-NTO-rörelsen som tar del av Miljonlotteriets överskott och arbetar med att stödja människor som hamnat utanför samhället och behöver en väg tillbaka.

- Vårt överskott går till verksamheter som ligger oss nära om hjärtat. Vi vill uppmärksamma de som sällan får komma till tals genom att lyfta sanna berättelser från verkliga livet, säger Åsa

Kampanjen startar i vecka ett och kommer gå i MTG/DNS kanaler, online via Xaxis-nätverket samt stöttas med tidningsannonser, radio, digitalt och sociala medier.

Se filmen om Benthe här: 

Om Miljonlotteriet

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att Miljonlotteriet ska berika människors vardag. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 1,8 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera